במזל תאומים : קלודיה וריס יוצאים למלחמה (אחד נגד השני)



כתבה: אילנית יהודה
 


אם גם לכם יש ילדים או בני עשרה שמבלים את זמנם הפנוי מול מסך בלבד: מחשב, טאבלט, מכשיר טלפון נייד וכדומה, ואתם רוצים לנתק אותם ולו לשעה קלה, הציעו להם בשלב ראשון את שני הספרים בסדרת  "במזל תאומים" מאת ג'ף רודקי*. הספרים הללו, ניחנו בשפע של שנינות וסרקזם ובאופן כתיבה ייחודי, שמתאים מאוד לדור הטאבלט, הפוסטים, האס.אם.אסים, האי מיילים, הווצאפ, משחקי המחשב וההתכתבויות האינסופיות.


הספר הראשון בסדרה: "קלודיה וריס יוצאים למלחמה (אחד נגד השני)" מתאר מלחמה עולמית שפרצה בין קלודיה בת השתיים עשרה לאחיה התאום, ריס בן השש (על פי גילו המנטלי, אליבא דה אחותו). המלחמה, כמו שקורה לא אחת במלחמות אמתיות, פורצת מתוך מעשה שטות. ריס מאשים את קלודיה בהסרחת האווירה והיא מצדה נפגעת עד עמקי נשמתה ומבינה שעליה לנקום בו.
היא מחליטה לקנות דג דניס בצ'יינאטון ולשתול אותו בחשאי בתיק של ריס כדי שיסריח. המהלך הזה מוביל לכך שבסופו של דבר תיק בית הספר האהוב של ריס מושלך לפח. אם אתם לא מאמינים למה שקורה באמת במלחמת האחים משוללת הרסן הזו, קלודיה תטרח תמיד לספק לכם תיעוד. למשל בעמ' 48 :

זה הדג שנקנה בצ'יינאטון  : ("דניס: נראה נורא ומריח עוד יותר נורא")


או בעמ' 61, קלודיה מתעדת את מקום מנוחתו האחרון של התיק של ריס :




ברגע שריס מבין שקלודיה עומדת מאחורי מעשה "מבצע הדג מסריח", המלחמה עוברת לשלב הבא. היא כוללת סוג של שיימניג ברשת ומתפתחת למבצעי פעולה חדשים כמו "מבצע תספורת מטומטמת" שהסתיים יש לציין, בכישלון מחפיר. המלחמה גולשת בהמשך לפסים חדשים של משחקי אסטרטגיה ברשת. במשחק הוירטואלי "מטאוורלד," קלודיה הופכת לדמות של מוות בלתי נראה. היא מצוידת באלף פצצות תבערה וברובה ציד עם תחמושת בלתי מוגבלת, חוצה פסים חדשים של אלימות. המצב מגיע לידי כך שהיא מואשמת באקט של בריונות ברשת וחוששת שהדבר יחסל סופית את סיכוייה העתידיים להפוך לנשיאת ארצות הברית.


תיעוד המלחמה המתקיימת בין קלודיה לריס, נכתב לרוב בשני קולות. קולה של קלודיה וקולו של ריס. מעת לעת מצטרפות לכתיבה דמויות משנה, מוסיפות את הקול שלהן ומעשירות את התמונה הכללית. העורכת של הספר היא קלודיה ולכן קולה דומיננטי משל ריס. ברקע של הדברים נמצאים גם צילומי סלפי וצילומי תיעוד אחרים, ציטוטים מהויקיפדיה, תכתובות אס. אם. אס. של ההורים ועם ההורים,  שאף פעם לא נמצאים בבית. ההורים המנותקים מנהלים את הקריירות שלהם. את הבית עוזרת להם לנהל, פחות או יותר, הבייביסיטר, אשלי אורורק, המשמשת כחברה וכתחליף הורה מוגבל.

כיצד קרה שספר זה בא לעולם? ובכן, ההשראה לכתיבתו,  באה לה לקלודיה מתוך כך שקראה בויקיפדיה את הערך על מלחמת העולם הראשונה ועל הסיבות לפריצתה. הילדה הסיקה שגם היא כמו היסטוריונית טובה יכולה לנתח, לתעד ולהעלות על הכתב מה בעצם מתרחש בזמן המלחמה מול היריב שלה,  אחיה ריס. עובדה זו מלמדת ומוכיחה, בין היתר, את מה שאנו כבר יודעים מזמן, כלומר,  שהמידע שלנו מובנה על בסיס האנציקלופדיה של ההמון, הנכתבת במדיית ההמונים של הרשת.
 
לסיום ניתן לומר כי למרות המלחמה העולמית שפורצת בין התאומים, קלודיה וריס, הם בסך הכל אחים רגילים לגמרי, שנלחמים זה בזה עד חורמה בגלל זוטות. בסופו של דבר, הם מוצאים את רגעי הפסקת האש והרגיעה, ואף את רגעי החיבה ההדדית שמצמיחה ההתפייסות. קלודיה למשל, מגיעה אחרי הכל למסקנה שריס מתוק כמו כלב גולדן רטריבר ושאכן, קשה עד בלתי אפשרי להכריז עליו מלחמה. בקיצור, שולם ברוגז לעולם, ברוגז שולם אף פעם. עד הפעם הבאה.

אם ילדכם קראו את הספר הראשון של הסדרה "במזל תאומים" (באנגלית: The Tapper Twins )   את הספר השני : " קלודיה וריס קורעים את ניו יורק" הם ירוצו לחפש לבד.
_______________________________________________________________________

*ג'ף רודקי הוא מחברה של טרילוגיית ספרי הנוער המצליחה "הרפתקאותיו של אג".

האתר הרשמי של הסופר (באנגלית)  : http://geoffrodkey.com/
האתר הרשמי של הסדרה (באנגלית) :
http://www.thetappertwins.com/




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם