הפריחה של פרידה קאלו


כתבה : אילנית יהודה

אחת המילים המידיות המתקשרות למילה "אביב", היא המילה פריחה או פרחים. כשעונה זו עומדת בפתח, אתייחס בפוסט זה אל הציירת פרידה קאלו, שפרחים שזורים ברבות מעבודותיה, המשקפות התבוננות בטבע והתבוננות פנימית.

קאלו היא מקסיקנית שנולדה בשנת 1907 ונפטרה בשנת 1954, כשהיא בת 47 בלבד. מספר חוויות מרכזיות כוננו את הציר הביוגרפי של חייה. במישור הלאומי והפוליטי, היא גדלה בתקופת המהפכה המקסיקנית שהתרחשה בין השנים 1910-1921 וגבתה את חייהם של למעלה ממיליון מקסיקנים. במישור האישי, עוד משחר ילדותה התמודדה עם סבל פיזי, כאשר מחלת הפוליו תקפה אותה בגיל חמש. בגיל שמונה עשרה עברה תאונת דרכים קשה מאוד, ששיתקה אותה למיטתה למשך חודשים, וגרמה לה לשקוע במציאות האלטרנטיבית של הציור.

קאלו הרבתה להביט במראה ממשית או דמיונית ולתעד את עצמה. למעלה משליש מסך עבודותיה הן ציורי דיוקנאות, כ – 55 במספרם. למרות שפרשנים משייכים את סגנונה לזרם הנאיבי, המאגי או הסוריאליסטי באמנות, היא עצמה התייחסה לציוריה כאל ציורים ריאליסטיים. מבחינתה, היתה זו התבוננות כנה בהוויית המציאות, כפי שהיא.

קאלו נהגה להשקיע מאוד בטיפוחה האישי: באיפור, בתסרוקות, בתכשיטים ובשמלות עשירות וצבעוניות. אולי כך הפכה את עצמה, למושא חי ונושם המשקף את שעולה מתוך יצירתה המונצחת על בד.  באחד הצילומים הנפלאים של ניקולס מורי
 Nickolas Muray)) משנת 1937 ניתן לראות עד כמה קאלו מטופחת :



בכל מקום בצילום הזה נמצא פרחים. על ראשה של קאלו מונחת קשת פרחונית ורדרדה, הבגד שלגופה מעוטר בפרחים לבנים ובפריחה אדומה על רקע צהוב. פרחים פזורים מאחוריה, על רקע ירוק. בדומה לוונוס, שעולה מן הצדפה, עולה קאלו מתוך הצילום כגבעול אנושי זקוף ואמיץ בשיא פריחתו.
 
במשך עשר שנים, בין 1931-1941 צילם ניקולס מורי את קאלו. מכלול הצילומים שלו מצוי באתר :
http://nickolasmuray.com/frida-kahlo

בעבודותיה של קאלו בולטים ההקשרים התרבותיים הנושקים למרחב הדרום אמריקאי ועולמם הרחוק של השבטים האינדיאנים מהדהד בן.  בתרבויות אלו, קישוט הנערות והנשים מבוסס על עיטורי פרחים הזמינים להן כתכשיטים חיים שהטבע מציע בשפע.
אצל קאלו, תחת מעטה של פרחוניות ויופי, רוחש בדרך כלל  סבל רב. ישנם בטבע פרחים קוצניים במיוחד ואת חדירתו הפוצעת והכואבת של הקוץ בבשר החי, היא מבטאת באופן ישיר. שרשרת קוצים פוצעת את צווארה המדמם במספר לא מבוטל של דיוקנאות ונוכל להביא לכך דוגמא :




חלק מסבלה נבע  מהעליות והמורדות שידעה מערכת היחסים המורכבת עם בן זוגה, האמן דייגו ריברה שנחשב לאחד האמנים המשפיעים ביותר בתקופתו. הוא שימש לפרידה קאלו גם כמורה . לראשונה בחייה פגשה בו, עוד בהיותה תלמידת בית ספר.
ציור שציירה קאלו בין 1940- 1943 : "דייגו במחשבותיי" או "מחשבות על דייגו":




הציור צויר בתקופת הגירושין של קאלו מריברה. ריברה מגיח כאן מתוך מצחה של קאלו.
זהו אלמנט או מוטיב חוזר ביצירתה שבה המצח משקף באופן מוחשי את הדברים עליהם היא חושבת, את מה שמעסיק אותה ולא מרפה. יחסיהם של השניים ידעו טלטלות, פרידות ובגידות עד שלבסוף שוב חזרו זה לזו. בציור זה דייגו הוא חלק ממנה והיא חלק ממנו. כמו בובת מטריושקה רוסית המגלה בתוכה בובות נוספות, ניתן לחשוף כאן דיוקן בתוך דיוקן.

לא ברור אם זר הפרחים הצבעוני שברגיל מעטר את מרכז ראשה, כפי שראינו גם קודם, מסמל פריחה או קמילה. האם זהו זר המונח על יחסים שעוד יפרחו, או על קברם של יחסים שהסתיימו?
ראשה של קאלו שזור בתוך עלי כותרת לבנים. הבגד המקסיקני המסורתי אותו היא עוטה על עצמה מכוסה גם הוא בפריחה לבנה. היא ובן זוגה בתוך מרקם הפרחים הלבן, מייצגים פורטרט של פרח אחד. כיוון שהם שלובים יחדיו, לא ניתן לגמרי להבחין בין הזכרי לנקבי ביצירה.
שפתיה הנשיות, אדומות, בשרניות וחושניות מצד אחד, ומצד שני מבצבץ מעליהן שפמפם בהיר וגברי. האם הוא שייך לה? לדייגו ריברה? לשניהם? בהקשר זה, יש לזכור שגם בטבע, הפרח הוא איבר הרבייה של הצמח וככזה, יש שהוא מכיל אלמנטים או מרכיבים זכריים ונקביים.  
קורי העכביש המכסים את הדיוקן כולו משקפים את היחס הסימבולי אל העכביש ואל אשת העכביש אשר לכדה את דייגו, או שמא נלכדה היא עצמה באופן שבלתי אפשרי לה לצאת מתוך הקשר הזה, לעולם? השבר הכללי של התמונה הנוצר באמצעות קורי העכביש דומה למראת זכוכית שהתנפצה ולא תוקנה והיא משקפת את האמת, כלומר, את השברים.
לסיום, אציין כי שנים לאחר מותה, פריחתה של קאלו כאמנית חשובה במאה העשרים, הלכה והתעצמה. היא הפכה לאייקון תרבותי עבור פמיניסטיות, ארגונים להטבי"ם ואחרים וכיום שמה בדרך כלל ידוע יותר מזה של דייגו ריברה.

ציורי הדיוקנאות שלה מאפשרים כמו הטבע עצמו, צפייה מעמיקה וחודרת במציאות, נגיעה לא מתפשרת בהוויה עצמה. אסור לקטוף את פרחי הגן. מותר ורצוי להתבונן, להתרשם, לחוש ולהריח.

 לקריאה נוספת :

 אתר העוסק ביצירתה :


העולם על פי פרידה קאלו מאת דנה אשכנזי :

http://www.e-mago.co.il/Editor/art-1755.htm

פרידה קאלו באנציקלופדיית האמנות החופשית (מונגש מדף הבית של הספרייה) כולל הפניות לאתרים נוספים :

http://www.artcyclopedia.com/artists/kahlo_frida.html

פרידה קאלו כאייקון של אמנות, סגנון ואופנה :



* הציורים בפוסט זה נלקחו מתוך אתר היצירות השלם של פרידה קאלו :

http://www.frida-kahlo-foundation.org/

*ספר מבוא מומלץ לעולמה של האמנית :
פרידה קאלו-יומן, אמנות, חיים. הקדמה והארות ליומן: גנית אנקורי. תרגום היומן מספרדית: יורם מלצר.
מודן, 2003.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם