פדגוגיה דיגיטלית הלכה למעשה בעריכת: רבקה ודמני.


כתבה : אילנית יהודה

הילדים המשתייכים לדור הנוכחי מכונים :"ילידים טכנולוגיים", "ילדי דור ה –
z ", או  "ילדי המסכים והפלזמות". באופן תדיר הם  חווים את המציאות באמצעות תיווכם של מכשירים טכנולוגיים ניידים ונייחים. השתתפותם בסוגים שונים של קבוצות וירטואליות ורשתות חברתיות מהווה חלק חשוב בעצם זהותם. עולמם האישי והחברתי אינו תלוי דווקא במציאות הפיזית. מסיבה זו, נוצר מצב שבו הפערים בין המציאות הווירטואלית העכשווית של הילדים, לבין בית-הספר, כמוסד ותיק המתקיים בעולם הפיזי, הולך ומתעצם.

על רקע צמיחתו של עולם טכנולוגי חדש ומאתגר מסוג זה, הספר, "פדגוגיה דיגיטלית  הלכה למעשה", בעריכתה של רבקה ודמני, הוא ספר מתבקש ומסקרן כאחד. הוא מעמיד מצע חשוב לדיון בהטמעתה של פדגוגיה דיגיטלית המתאימה למציאות המשתנה של חברת המידע בת זמננו. נוכל לנסות לברר באמצעותו, האם בית הספר ומערכת החינוך מסוגלים להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים? האם ניתן להטמיע שינויים מסוג זה באופן מושכל לטובת התלמידים? האם הכלים הטכנולוגיים החדשים יכולים לקדם למידה, או מיומנויות חברתיות בכיתה? האם הם משפרים את דימוי הלמידה בעיני התלמידים? האם הם יכולים להשפיע על המהות הפדגוגית עצמה?דיון בשאלות אלו ואחרות תורם לקידום קהילות המחקר והפיתוח החינוכי, וכן למורים ולהורים המבקשים להיות מעורבים בעיצוב הדינמי של חינוך הילדים בבתי הספר.

הספר מחולק לשישה פרקים. אלו הם למעשה, שישה מחקרים אקדמיים העוסקים מזוויות שונות, בפדגוגיה דיגיטלית בסביבות למידה עתירות מידע וטכנולוגיה. הפרק הראשון :"מה העולם הדיגיטלי עושה לילדנו ולנו?" בוחן את שינוי אורחות החיים והחשיבה של ילדי דור
ה
Y- . פרופ' חנן יניב מצביע על כך שהחידושים הטכנולוגיים עלולים לעודד פיזור קשב וריכוז וקפיצה מעניין ועניין, וליצור למידה שטחית. מסיבות אלו, הוא מנסה להציע דרכים לחיזוק מיומנויות למידה.

ארבעת המחקרים העוקבים למאמרו הפותח של פרופ' יניב, מתמקדים במודלים ובכלים מעשיים ללמידה בעולם של שינוי. חלק זה כולל בתוכו סיפורי התנסות וחוויה אישיים של מורים המשלבים פדגוגיה דיגיטלית בחיי היומיום של הכיתה, בבתי הספר היסודיים והתיכוניים. למשל, מחקרן של פרלה אריה וריקי רימור, "מחזה באנגלית מתארח בפייסבוק: בדיקת עמדות, הישגים ומטא-קוגניציה של תלמידים בסביבת פייסבוק", מעלה את חוויותיהם של מורים בתיכון אשר לימדו מחזה באנגלית באמצעות פייסבוק. 


המורים יצרו קבוצת למידה סגורה ברשת החברתית. המחזה שנלמד,
Visit to a small planet מאת Gore Vidal נכלל בתוכנית הלימודים של תלמידי י"ב הלומדים ברמה של 5 יחידות אנגלית. התלמידים קיבלו הדרכה בכיתת המחשבים לגבי אופן העלאה ועריכה של מסמכים שיתופיים בקבוצות בפייסבוק. בסך הכל, ניתנו להם ארבע מטלות שיתופיות, מתוכן שלוש מטלות כתיבה. המחקר של קבוצת למידה זו שילב בין מתודולוגיה כמותנית ואיכותנית ובדק את הקשר בין הישגים, לעמדות של תלמידי תיכון כלפי למידה בסביבת פייסבוק. המחקר מצא כי עמדות חיוביות כלפי למידה בסביבת פייסבוק לא קשורות להישגים לימודיים כפי שהראה המבחן הסופי אשר נערך במתכונת קונבנציונלית (דף ועפרון). עוד נמצא כי תלמידים בעלי הישגים גבוהים מעדיפים פחות ללמוד בסביבת פייסבוק מתלמידים בינוניים וחלשים. הראשונים מעדיפים ללמוד באופן עצמאי ואינם זקוקים לתמיכת הקבוצה על מנת לקדם למידה.

הפרק הרביעי בספר, מבקש להדגים את תרומתה של למידה שיתופית נתמכת טכנולוגיה להוראת גאוגרפיה בכיתה ה'. הפרק החמישי, מדבר על שילובה של טכנולוגיה בחינוך המיוחד. הוא עוסק בערך המוסף שיכול להתווסף לשילוב כזה. הוא בוחן כיצד שימוש במצלמת וידאו, משפיע על מיומנויותיהם החברתיות של תלמדים בכיתה ה' המאובחנים כמי שנמצאים על הרצף האוטיסטי. המחקר הזה עוצב במסגרת פרדיגמה איכותנית באמצעות "חקר מקרה אינסטרומנטלי" שבו נבחר תלמיד, עופר, בן 12, המאובחן בתפקוד גבוה על רצף האוטיזם. ממצאי המחקר הורו כי השימוש במצלמת וידאו עזר לעופר להיות יותר אקטיבי, לשלוט טוב יותר בדחפיו ולדבר באופן ממוקד.
המחקר ממליץ על שימוש במצלמות וידאו גם מחוץ לכתליי בית הספר, כאמצעי לרפלקציה ולחיזוק הקשר בין הילד לבין ההורים ושאר בני המשפחה.

הפרק החותם את הספר "מהי פדגוגיה דיגיטלית?" חוזר לדיון בנושא הפדגוגיה הדיגיטלית ברמה המושגית. בוגרי תכנית הלימודים "טכנולוגיה בחינוך" של סמינר הקיבוצים מתייחסים כאן לתפיסותיהם את תפקיד המורה, תפקיד התלמיד ותרומתה של הטכנולוגיה לתהליכי הוראה ולמידה בחברה משתנה. השאיפה היא שחידוד מסגרת ההבנה התיאורטית של הפדגוגיה הדיגיטלית תשפיע באופן חיובי ותשליך על הנעשה במציאות הבית ספרית בסביבה טכנולוגית עתירת ידע.

*הספר "פדגוגיה דיגיטלית הלכה למעשה" יצא לאור במכון מופ"ת בסדרת תמה – תאוריה ומעשה בהכשרת מורים.

אתר הבית של מכון מופת : http://www.mofet.macam.ac.il/Pages/default.aspx

לקריאה נוספת:

שחר סמוחה על ילדי דור המסכים :


תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם